Jeg har har lenge hatt et fint, solgult nøste i garnkurven. Det skulle bli til en soldagskjole til minstemor. I teorien. I praksis er jeg veldig dårlig til å beregne størrelser når jeg strikker «fritt» etter et mønster. Jeg fant en fin modell i en annen størrelse, og tenkte at jeg bare kunne gjøre noen tilpasninger på den. Det fungerte over hodet ikke. Dermed dukket jeg ned i garneskene igjen. Der oppdaget jeg fort at jeg har utrolig mye restegarn! Jeg samlet noe av det som harmonerte sånn høvelig i fargene og begynte på en tøysetopp. Den består av rettstrikk på rundpinne med noen vrange runder innimellom, stort sett ved hvert fargeskift, men ikke konsekvent. Armene er strikket for seg og satt inn på samme pinne som hovedstykket etterpå. Deretter felte jeg ganske fort og avsluttet med noen riller rundt halsen. Jeg er veldig fornøyd! Lillemor fikk seg ingen soldagskjole, men en søt liten tøysetopp i rosa og lilla farger. Her er alt fra tykk bomullstråd til til tynn ulltråd (den har jeg strikket med to tråder) og blank ull- og silketråd, effekten er både sær og søt. Jeg har ikke variert masketallet eller pinnetykkelsen underveis, før jeg kom til fellinga i halsen. Men – det vises absolutt ikke haugen av restegarn at jeg har brukt noe som helst… Må vel strikke flere slike!

Den passet perfekt!

Restegarn i harmonerende farger, like full før og etter!

Den lille soldagskjolen sender vi til ei lita venninne.